Διεκδικούν για το ΚΥΤ

Διεκδικούν για το ΚΥΤ

Εν Δήμω > Ειδήσεις13 Φεβρουαρίου 2015

 Το 2013 και το 2014 ήταν δυο χρονιές, κατά τη διάρκεια των οποίων ο κίνδυνος της ολοκλήρωσης του κέντρου υπερυψηλής τάσης (ΚΥΤ) Αργυρούπολης - Ηλιούπολης επανήλθε απειλητικά. Η συσπείρωση πολιτών ενάντια στις εγκαταστάσεις του ΚΥΤ Ηλιούπολης-Αργυρούπολης επιχειρεί μια αναδρομή στο παρελθόν και θέτει τις διεκδικήσεις για το άμεσο μέλλον.

Όπως σημειώνει: «Η αρχή έγινε σε ανύποπτο χρόνο, το Γενάρη του 2013, όταν ο δήμαρχος Ηλιούπολης κ. Βαλασόπουλος, σε ρόλο αυτόκλητου χωροτάκτη, έφερε στο δημοτικό συμβούλιο πρόταση για υπογειοποιημένο ΚΥΤ, κλειστού τύπου, σαν εναλλακτική λύση στο χρόνιο αίτημα της απομάκρυνσης, καλλιεργώντας κλίμα ανοχής σε ότι θα ακολουθούσε.

Καθόλου συμπτωματικά, τον Ιούλιο του 2013, εμφανίζεται νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ), με την οποία «πλασάρεται» η λύση του υπέργειου ΚΥΤ κλειστού τύπου. Προβλέπεται, δηλαδή, η πλευρά των 400 KV να κατασκευαστεί μέσα σε δυο τεράστια κτιριακά συγκροτήματα 1.800 και 2.500 τ.μ., αντίστοιχα. Ενώ η πλευρά των 150 KV, που έχει κατασκευαστεί με τη συνδρομή των ΜΑΤ, παραμένει ως έχει. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του ΚΥΤ, προβλέπεται ότι νέες περιοχές, που μέχρι τώρα τροφοδοτούνται από άλλα ΚΥΤ (Λαύριο, Μεσόγεια), θα υπαχθούν στο ΚΥΤ Αργυρούπολης και θα τροφοδοτούνται από αυτό. Η ανακίνηση του θέματος σχετίζεται, αναμφισβήτητα και με το σχέδιο εκποίησης, τσιμεντοποίησης και πολεοδόμησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

Τι σημαίνει, όμως, αυτή η νέα προσπάθεια; Σημαίνει, πολύ απλά, ότι ο ΑΔΜΗΕ επιμένει στην ολοκλήρωση της κατασκευής του ΚΥΤ, στον ίδιο ακριβώς χώρο, που τον προέβλεπε ένας σχεδιασμός που εκπονήθηκε πριν από, σχεδόν, πενήντα χρόνια. Κλείνοντας, επίμονα, τα μάτια στο γεγονός ότι οι συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές. Παραγνωρίζοντας ότι στα όρια της περίφραξης του χώρου έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη πόλη, με πυκνή δόμηση, με σχολεία, με αθλητικές και δημοτικές εγκαταστάσεις. Αδιαφορώντας για τις τεράστιες πιέσεις που δέχονται οι προστατευόμενες περιοχές του Υμηττού, από πλήθος βλαπτικών δραστηριοτήτων, που σκόπιμα επέτρεψαν οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων.

Ο νέος σχεδιασμός έχει έναν ακόμη στόχο: να ξεπεράσει το εμπόδιο των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), από το 2005, που ακυρώνουν την επέκταση του ΚΥΤ και την κατασκευή της γραμμής διασύνδεσης με το Λαύριο. Αλλά και τις κατοπινές δικαστικές αποφάσεις, που απαιτούν την υλοποίηση των παραπάνω αποφάσεων, επιδικάζοντας πρόστιμα στη ΔΕΗ για την παράνομα συνεχιζόμενη λειτουργία των εγκαταστάσεων που έχουν κατασκευαστεί. Το επιχείρημα που χρησιμοποιείται είναι, αφενός, η τεχνική λύση με τις κλειστές εγκαταστάσεις και, αφετέρου, η φωτογραφική διάταξη στο τελευταίο προεδρικό διάταγμα για τον Υμηττό (ΦΕΚ Δ΄ 187/2011), που επιτρέπει «αναγκαία έργα ενέργειας» στη Β΄ ζώνη του Υμηττού.

Για τους κατοίκους της Αργυρούπολης και της Ηλιούπολης, που για πολλά χρόνια αγωνίζονται ενάντια στο επικίνδυνο έργο του ΚΥΤ, όλα αυτά δεν είναι παρά «μερεμέτια» σε μια λύση, που έχει τεκμηριωθεί αναλυτικά ότι δεν είναι ασφαλής. Τόσο για την υγεία των πολιτών της εγγύτερης περιοχής, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, ιδιαίτερα των ζωνών προστασίας του Υμηττού. Σημειώνουμε ότι με αναλυτικό υπόμνημα της «Συσπείρωσης πολιτών», που έχει κατατεθεί έγκαιρα στις αρμόδιες υπηρεσίες, έχει αποδομηθεί όλη η επιχειρηματολογία της νέας ΜΠΕ του ΑΔΜΗΕ. Ενώ έχει φανεί ξεκάθαρα ότι και οι δήθεν εναλλακτικές λύσεις, που εξετάζονται από τη ΜΠΕ, είναι τελείως προσχηματικές και έχουν αναφερθεί, απλά, για τους τύπους.

Που βρισκόμαστε σήμερα

Η ΜΠΕ, στις αρχές του 2014, κατατέθηκε για αδειοδότηση στο ΥΠΕΚΑ, οπότε και ξεκίνησε η τυπική διαδικασία της «διαβούλευσης». Τα δημοτικά συμβούλια Αργυρούπολης - Ελληνικού και Ηλιούπολης και με την αποφασιστική, συνεχή και μαχητική παρέμβαση του λαϊκού παράγοντα τοποθετήθηκαν αρνητικά. Η αντίστοιχη διαδικασία στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής «πάγωσε» για πολλούς μήνες, λόγω των αυτοδιοικητικών εκλογών και ολοκληρώθηκε πριν λίγες μέρες (15/1/2015), όταν συζητήθηκε η ΜΠΕ και εκδόθηκε αρνητική γνωμοδότηση. Δεν μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο το γεγονός ότι, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο περιφερειακό συμβούλιο, ο δήμαρχος Ηλιούπολης κ. Βαλασόπουλος υπέπεσε σε ένα ακόμη ατόπημα. Ενώ τάχθηκε κατά της κατασκευής του έργου και υπέρ της απομάκρυνσης των εγκαταστάσεων (στο μεταξύ, «ξέχασε» την υπογειοποίηση), έσπευσε να υποδείξει, μόνος αυτός, σαν νέο εναλλακτικό χώρο μεταφοράς του ΚΥΤ την Α’ ζώνη απόλυτης προστασίας του Υμηττού (!!!). Διαχρονικά αδιόρθωτος!

Οι αρνητικές αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων και του περιφερειακού συμβουλίου, δεν πρέπει να μας κάνουν να εφησυχάσουμε. Επειδή έχουν, απλά, γνωμοδοτικό χαρακτήρα δεν μπορούν ούτε να ανακόψουν, ούτε να προδικάσουν αρνητική απόφαση για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου από το αρμόδιο υπουργείο. Η διαδικασία συνεχίζεται κανονικά και αν αδιαφορήσουμε κινδυνεύουμε να βρεθούμε σύντομα αντιμέτωποι με μια νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Με αυτά τα δεδομένα και στο πλαίσιο ενός νέου πολιτικού περιβάλλοντος στη χώρα, εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε και να διεκδικούμε:

  1. Τη συμμόρφωση του ΑΔΜΗΕ και της πολιτείας με τις ισχύουσες αποφάσεις του ΣτΕ, που εξακολουθούν να έχουν πλήρη ισχύ.

  2. Την οριστική ακύρωση του σχεδιασμού, που προβλέπει την κατασκευή κέντρου υπερυψηλής τάσης στο χώρο των σημερινών εγκαταστάσεων, απαλλάσσοντας τους κατοίκους της περιοχής, μια για πάντα, από το βραχνά μιας μόνιμης απειλής για τη υγεία τους και το περιβάλλον. Υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, ότι κάθε νέος σχεδιασμός οφείλει να μην αναπαράξει ή μεταφέρει τα προβλήματα, με την ίδια ή παρόμοια μορφή.

  3. Την απομάκρυνση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και την απόδοση του χώρου στο δημόσιο. Άμεσα δε της έκτασης των 90 στρ., στην οποία επρόκειτο να κατασκευαστεί η «πλευρά» των 400 KV.


Σ’ αυτήν την κατεύθυνση απαιτούμε:

  1. Από τους δήμους Αργυρούπολης - Ελληνικού και Ηλιούπολης να παραμείνουν προσηλωμένες στις παλιότερες αποφάσεις τους, χωρίς ρηξικέλευθες υποσημειώσεις και παρεκκλίσεις.

  2. Από το νέο υπουργείο, που έχει την ευθύνη τόσο του ενεργειακού σχεδιασμού, όσο και της προστασίας του περιβάλλοντος, να βάλει «φρένο» στην περιβαλλοντική αδειοδότηση της επέκτασης του ΚΥΤ και να δεσμευτεί σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ενεργειών, που θα οδηγούν σε μια μόνιμη και οριστική λύση του προβλήματος, σύμφωνα με τα παραπάνω. 

Άλλα άρθρα στην ίδια κατηγορία: Ειδήσεις