Το ΚΣΝΜ για τα νεώτερα μνημεία στο Ελληνικό

Το ΚΣΝΜ για τα νεώτερα μνημεία στο Ελληνικό

Εν Δήμω > Αεροδρόμιο7 Σεπτεμβρίου 2017

Η συζήτηση που έγινε την Τετάρτη στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για την «επένδυση» του Ελληνικού, ολοκληρώθηκε με τα μέλη της να αποφασίζουν ομόφωνα την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επένδυση στο Ελληνικό όσον αφορά τα νεώτερα μνημεία εντός του ακινήτου.

Τα μνημεία στο Ελληνικό αποτελούν τρεις ενότητες.

Η πρώτη είναι το κτίριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006. Το κτίριο προβλέπεται στο ΣΟΑ να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.

Τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτηρίστηκαν το 2009, διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές, σημαντικές για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας και της ιστορίας της Ελληνικής Αεροπορίας, στην οποία θα είναι αφιερωμένο το Ιστορικό Μουσείο της Αεροπορίας που θα στεγαστεί σε αυτά. Ο ανατολικός αεροσταθμός και τα τρία υπόστεγα θα βρίσκονται εντός της υπό σχεδιασμό περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Τέλος, το αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα) χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016, διότι αποτελεί μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και κατασκευής για τον ελληνικό χώρο. Η Παγόδα χωροθετείται εντός μίας από τις ζώνες πολεοδόμησης (γειτονιά επιχειρηματικού κέντρου Βουλιαγμένης). Η χρήση της Παγόδας δεν έχει αποσαφηνιστεί, ωστόσο η αρμόδια Εφορεία αναμένεται να καταθέσει πρόταση για χρήση της ως εκθεσιακού χώρου.

Ουρανοξύστες

Τα μέλη του Συμβουλίου απασχόλησε, επίσης, η πρόταση χωροθέτησης έξι υψηλών κτιρίων έως 200 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, που προβλέπεται στο ΣΟΑ.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιάννης Αίσωπος, έκανε λόγο για ένα «στοίχημα που θα το δούμε» για το αν τα υψηλά κτίρια θα δημιουργήσουν ένα νέο παράδειγμα παραθαλάσσιας ανάπτυξης σε πανελλαδικό ή μεσογειακό επίπεδο ή αν θα δημιουργηθεί «το απευκταίο σενάριο ενός νέου Ντουμπάι».

Εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικό ΑΕ ανέφεραν ότι τα υψηλά κτίρια εξυπηρετούν μια άλλη λογική συνδυασμού δόμησης και κάλυψης, ώστε να μένει ένα μεγάλο κομμάτι ελεύθερου χώρου.

Η καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ελένη Πορτάλιου, εκ μέρους της Επιτροπής Αγώνα του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού και του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Αττικής, παρατήρησε ότι το ΣΟΑ εισάγει ένα «βίαιο σχέδιο χαρακτηριστικών αντίθετων με το αττικό τοπίο, καθώς η Αθήνα μέχρι σήμερα έχει κρατήσει χαμηλά ύψη».

«Το ΣΟΑ και η ΣΜΠΕ θα ασκήσουν επίδραση στο ζήτημα της εκκρεμοδικίας καθώς δημιουργείται ένα τετελεσμένο με κτίρια που εμφανίζονται να οικοδομούνται στο σημείο, όπου βρίσκονται τα κτίρια που ζητάμε να χαρακτηριστούν» υποστήριξε ο νομικός σύμβουλος της Επιτροπής Αγώνα, Δημήτρης Μπελαντής.

«Οι άλλες διοικητικές εκκρεμότητες δεν αποτελούν κώλυμα στο Συμβούλιό μας να γνωμοδοτήσει για τα ερωτήματα που τίθενται σε εμάς» απάντησε ο Γιώργος Γκανασούλης, που εκπροσωπεί το υπουργείο Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Τα μέλη του ΚΣΝΜ υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, ωστόσο θέτει ορισμένους όρους. Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο ζητάει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.

Η Παγόδα θα πρέπει να χωροθετείται εντός αυτόνομου οικοδομικού τετραγώνου πανταχόθεν ελεύθερου και τυχόν νέα κτίσματα θα πρέπει να είναι συνοδευτικά της χρήσης της και θα πρέπει να συνάδουν με το χαρακτήρα της. Επίσης, οι μελέτες αποκατάστασης των μνημείων και οι επεμβάσεις στο άμεσο περιβάλλον τους θα πρέπει να υποβληθούν για έγκριση στο Συμβούλιο. Τέλος για τη σύνταξη των αρχιτεκτονικών, πολεοδομικών και στατικών μελετών θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Άλλα άρθρα στην ίδια κατηγορία: Αεροδρόμιο